اظهارنامه ارزش افزوده با نرخ صفر

5/5 - (3 امتیاز)

اظهارنامه ارزش افزوده با نرخ صفر

یکی از وظایف مودیان نظام ارزش افزوده ارسال اظهارنامه حداکثر تا 15 روز پس از پایان دوره سه ماهه و پرداخت مالیات و عوارض می باشد اما با اینکه چند سالی هست که از اجرایی شدن ارزش افزوده گذشته اما هنوزم کسانی هستند که نمی‌دانند مشمول ارزش افزوده هستند یا نه ؟

اظهارنامه ارزش افزوده

فرمی است که توسط سازمان امور مالیاتی طراحی شده و در اختیار مودیان ارزش افزوده قرار داده شده است و مودیان می توانند اطلاعات مربوط به کالا و خدمات عرضه شده و کالاها و خدمات خریداری شده و ما به تفاوت مالیات و عوارض ارزش افزوده خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

مالیات با نرخ صفر در ارزش افزوده

زمانی که شخصی مشمول ارزش افزوده باشد و در دوره ای از ارزش افزوده فعالیت و هیچ گونه تراکنش خرید و فروش نداشته باشد باید اظهارنامه ارزش افزوده خود را با نرخ صفر اعلام کند.

نحوه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده با نرخ صفر

اگر در یک دوره مالیاتی ارزش افزوده بنا به دلایلی مانند شرایط نامناسب اقتصادی و یا دلایل دیگر ، شخصی که مشمول ارزش افزوده است و ثبت نام خود را هم انجام داده هیچ گونه تراکنش خرید و فروشی نداشته باشد حتما باید اظهارنامه ارزش افزوده دوره مالیاتی مربوطه ارسال کند و تمامی مراحل تکمیل اظهارنامه مشابه دوره های قبل می باشد فقط مبالغ مربوط به خرید و فروش را صفر وارد می کنیم. و ارسال نهایی را انجام می دهیم و کد رهگیری هم دریافت می کنیم و فقط مرحله پرداخت حذف می شود و مالیات و عوارضی پرداخت نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید :
انواع مالیات در ایران

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده با نرخ صفر به این معنی است که مودی مورد نظر مشمول نظام ارزش افزوده می باشد و فقط آن دوره فعالیتی نداشته که بخواهد اعلام کند.

چرا باید اظهارنامه را با نرخ صفر اعلام کنیم؟

نداشتن تراکنش خرید و فروش در یک دوره مالیاتی، دلیل قابل قبولی نیست که اظهارنامه خود را در آن دوره ارسال نکنیم. به این دلیل که کارشناس اداره ارزش افزوده در زمان صدور گواهی نامه ارزش افزوده و در زمان رسیدگی ارزش افزوده بررسی و کنترل می‌نماید که تمامی اظهارنامه ارزش افزوده برای همه دوره های مالیاتی ارسال شده یا نه، پس حتما در زمانی که هیچ گونه فعالیتی ندارید اظهارنامه خود را ارسال نمایید.

مالیات با نرخ صفر و تفاوت آن با معافیت مالیاتی در ارزش افزوده

خیلی از مودیان در تشخیص ارزش افزوده با نرخ صفر و معافیت مالیاتی دچار اشتباه می شوند و همانطور که در توضیحات بالا اشاره شد، زمانی که شخصی طبق قانون مشمول نظام ارزش افزوده باشد و در دوره ای هیچ گونه تراکنش خرید و فروشی نداشته باشد باید اظهارنامه خود را با نرخ صفر اعلام کند.

اما در معافیت مالیاتی زمانی که شخصی طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد نیازی به ثبت نام، دریافت گواهینامه ارزش افزوده و ارسال اظهارنامه ندارد.

در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی مانند محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان،کود، بذرى نان، گوشت، برنج و …معاف از ارش افزوده هستند پس کسانی که در موضوع این قانون قرار ندارند باید در سامانه ثبت نام و ارزش افزوده خود را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید :
مهلت ارسال ارزش افزوده

اشتباه مودیان ارزش افزوده در زمان عدم فعالیت

اشتباهی که خیلی از مودیان ارزش افزوده انجام می دهند این هست که در دوره ای که تراکنش خرید و فروش ندارند به نوعی خود را معاف از ارسال اظهارنامه می دانند که باعث می شود مشمول جریمه شوند و در پایان نکته حائز اهمیت اینجاست که ارسال اظهارنامه ارزش افزوده یکی از تکالیف مودیان می باشد. پس حتی زمانی که فعالیتی ندارید باید اظهارنامه ارزش افزوده خود را ارسال نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *