پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

4.5/5 - (39 امتیاز)

( محتوای مطالب ) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه .

سامانه مودیان چیست ؟

 

سامانه مودیان سامانه‌ای ملی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و در دسترس فعالان اقتصادی و سایر مردم قرار گرفته است و قرار است به زودی کلیه‌ی امور مالیاتی فی ما بین مودیان و سازمان مالیاتی از طریق این سایت انجام شود.

سامانه مودیان سامانه است که دارای ۵ ویژگی اصلی است :

۱ – تحت مدیریت سازمان مالیاتی است.

۲ – به هر یک از مودیان کارپوشه ( پنل کاربری ) اختصاص داده شده است.

۳ – تبادل اطلاعات بین سازمان مالیاتی و مودیان از طیق این سامانه صورت می گیرد.

۴ – مودیان با هر وسیله ای که حافظه مالیاتی به آن وصل می شود می توانند به سامانه مودیان متصل شوند.

۵ – مرجع نهایی ثبت و صدور و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی است.

طبق بند پ ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان این سامانه عبارت است از :

سامانه‌ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژه‌ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصراً از طریق آن کار پوشه انجام می‌شود.

مؤدیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، این سامانه می‌باشد.

سازمان مالیاتی موظف بوده است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون یعنی نهایتا تا تاریخ ۲ / ۱۲ / ۱۳۹۹ سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند اما این اتفاق در موعد مقرر انجام نشده است.

همچنین سامانه مؤدیان باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبارسنجی مؤدیان و أخذ و ارائه استعلام های لازم به دستگاه‌های اجرائی را فراهم کند.

در کنار همه‌ی این ویژگی ها سازمان مالیاتی مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می‌کنند، در صورت تمایل بتوانند صورتحساب‌های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند.

از نکات مهم دیگر سامانه مودیان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مؤدیان می‌توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را از طریق سامانه مؤدیان ارائه کنند. سازمان مالیاتی موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خرید و فروش مؤدی عیناً به اظهارنامه مالیات بر عملکرد وی منتقل شود و مؤدی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای محاسبه مالیات عملکرد نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات بر اساس مقررات مربوط و ضوابطی که سازمان تعیین می کند، می‌باشد.

اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب وکار اقدام می‌کنند، مکلفند ظرف مدت ده روز تغییرات انجام شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند.

همچنین از قابلیت‌های مهمی که باید درسامانه مودیان ایجاد گردد این است که به منظور تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام به فروش می‌کنند، سامانه مؤدیان باید به گونه‌ای طراحی شود که مؤدی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است، به سازمان اطلاع دهد.

 

اشخاص مشمول ثبت نام در سامانه

 

کلیه صاحبان مشاغل ( اشخاص حقیقی دارای کسب و کار مستقل ) و اشخاص حقوقی، مشمول قانون قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند. اما این بدان معنا نیست که کلیه این اشخاص مشمول باید به صورت همزمان و در تاریخ یکسان در سامانه مودیان عضو شوند و تکالیف مربوطه را رعایت کنند بلکه مکلفند به ترتیبی که سازمان مالیاتی اعلام می‌کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند.

مراحل عضویت در سامانه مودیان به ترتیب فراخوان های صادر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور می باشد که در ادامه به عنوان آن ها می‌پردازیم.

 

فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان

در خصوص فراخوان‌های ثبت نام در سامانه مودیان تا تاریخ نگارش این مقاله هیچگونه مصوبه قانونی تعیین و ابلاغ نشده است، اما به موحب نامه پیشنهادی سازمان مالیاتی برای ثبت نام در سامانه مودیان، صدور فراخوان‌های زیر محتمل است :

  1. شرکت‌های عضو بورس و فرابورس از تاریخ 1401/08/01
  2. شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ 1401/10/01
  3. اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 1402/01/01
  4. صاحبان مشاغل موضوع فراخوان های هشت گانه مالیات بر ارزش افزوده ( صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده ) از تاریخ 1402/04/01
  5. صاحبان مشاغل گروه های اول و دوم از تاریخ 1402/07/01
  6. کلیه اشخاص مشمول باقی مانده از تاریخ 1402/10/01

 

نحوه ثبت نام در سامانه

با توجه به مشمولیت کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل برای ثبت نام در سامانه مودیان و بررسی فراخوان‌های ثبت نام در سامانه مذکور، اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه مودیان برای کلیه مودیان امری ضروری است. در ادامه به آموزش ثبت نام در سامانه مودیان می پردازیم :

مرحله ۱ : ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه my.tax.gov.ir

مرحله ۲ : ورود به پنجره ثبت نام و درج اطلاعات لازم شامل :

۱ – کد ملی / کد فراگیر / شناسه ملی

۲ – شماره همراه ( شماره همراه حتما باید به نام شخص مودی یا مدیر عامل اشخاص حقوقی باشد )

۳ – تاریخ تولد

۴ – عبارت امنیتی

مرحله ۳ : انتخاب گزینه ثبت نام و دریافت پیامک حاوی کد ثبت نام ( ارسال به شماره تلفن معرفی شده )

مرحله ۴ : ورود به سامانه مودیان و تکمیل اطلاعات هویتی، اطلاعات پایانه فروشگاهی ( در صورت لزوم ) ، اطلاعات حافظه مالیاتی ( در صورت لزوم ) و . . .