استهلاک خودرو سواری 1402 هزینه نرخ محاسبه

استهلاک خودرو سواری 1402 هزینه نرخ محاسبه

4.7/5 - (14 امتیاز)

استهلاک خودرو سواری

( محتوای مطالب ) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه .

بیشتر بخوانید :
موارد ضروری در حسابرسی های مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی

استهلاک خودرو سواری چیست ؟

استهلاک وسیله نقلیه یعنی فرسودگی و پایین آمدن کیفیت لوازم خودرو، بالا رفتن هزینه‌ها و در نهایت کاهش قیمت خودرو که در طول زمان اتفاق می‌افتد. با توجه به اهمیت موضوع، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند شرایطی را فراهم آورند که مدت زمان استهلاک طولانی‌تر شود. امروزه خودرو برای مردم یک سرمایه محسوب می‌شود. برای جلوگیری از کاهش این سرمایه بر اثر استهلاک، کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

استهلاک خودرو سواری
استهلاک خودرو سواری

هزینه استهلاک خودرو سواری 1402

همانطور که گفتیم استهلاک خودرو سواری یعنی افت میزان کیفیت و قیمت خودرو که در طول زمان اتفاق می‌افتد. البته به این نکته توجه داشته باشید که استهلاک خودرو ارتباط زیادی با برند آن، کیفیت لوازم و قطعات استفاده ‌شده در ماشین و همچنین نحوه مونتاژ آن دارد. برای مثال خودروهای جاده‌رو نسبت به خودروهای سواری با استهلاک بیشتری مواجه هستند. همچنین یک خودرو آفرود در مقایسه با یک مزاد ۳، هزینه استهلاک بیشتری را برای مالک آن به همراه خواهد داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که هزینه استهلاک خودرو فقط مربوط به موتور و قطعات آن نیست، بلکه بدنه ماشین، رنگ خودرو، داشبورد، لاستیک‌ها و حتی شیشه خودرو نیز در معرض استهلاک و ایجاد هزینه برای مالک خودرو هستند. اما قطعاتی که بیشتر در معرض استهلاک قرار دارند، شامل قطعات صفحه کلاچ و گیریبکس و لنت های ترمز می‌شود.

روش محاسبه هزینه استهلاک خودرو

هزینه استهلاک خودرو، رقمی است که وسیله نقلیه شما در طول زمان ارزش خود را از دست می‌دهد. برای مثال خودروها تقریبا پس از پنج سال نیمی از ارزش خود را از دست خواهند داد. البته این موضوع به مدل خودرو شما بسیار بستگی دارد، به طوری که برخی از مدل‌ها ارزش خود را بیشتر از سایرین حفظ می‌کنند. توجه داشته باشید که استهلاک خودرو بالاخره پس از چند سال اتفاق می‌افتد، اما شما می‌توانید ارزش تقریبی وسیله نقلیه خود را در چند سال آینده برای فروش محاسبه کنید.

بیشتر بخوانید :
ثبت نام سامانه مودیان

هزینه استهلاک خودرو سواری معمولا به چهار روش مختلف شامل خطی، کاهش باقی‌مانده، بر اساس مجموع سال‌های مفید و بر اساس مسافت پیموده شده محاسبه می‌شود. البته محاسبه هزینه استهلاک بیشتر از روش های خطی و بر اساس مسافت پیموده شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش خطی، ساده‌ترین روش محاسبه هزینه استهلاک محسوب می‌شود. در این روش مبلغ استهلاک برای هر دوره ثابت است و بطور یکنواخت کاهش می‌یابد تا به ارزش اسقاط خود برسد. برای محاسبه استهلاک با این روش از فرمول زیر استفاده می‌کنند:

استهلاک سالانه در روش خط مستقیم = (ارزش اسقاط – بهای تمام شده) / عمر مفید (سال)

هزینه استهلاک خودرو در هر کیلومتر

استهلاک خودرو تفاوت بین میان قیمتی است که برای خرید یک وسیله نقلیه پرداخت کرده و مبلغی که هنگام فروش دریافت می‌کنید. اگر ۵ سال از عمر خودرو شما گذشته باشد، با فرض اینکه به طور متوسط حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی کرده باشید، حدود ۴۰ درصد از قیمت اولیه را دریافت خواهید کرد. این یعنی خودرو شما حدود ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد. البته این محاسبات در صورتی درست است که قیمت خودرو در طول این سال‌ها ثابت مانده و تغییری نکند.

در واقع، میانگین نرخ استهلاک خودرو شما در سال اول حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد است که با ورود به سال پنجم، به۵۰ درصد می‌رسد. نکته اینجاست، ارزش خودروهای کم مصرف نسبت به سایر خودروها کمتر ارزش می‌یابد. به طور کلی یکی از دلایل محبوبیت خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند، استهلاک کمتر آنها محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که باید درباره استهلاک خودرو در نظر داشته باشید، این است که خودروهایی که یک یا دو سال از آنها استفاده شده، استهلاک کمتری نسب به خودروی صفر دارند. از این رو، برای خرید و فروش خودرو، فاکتورهای استهلاک زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید :
خوش حسابی مالیاتی

عوامل موثر در استهلاک خودرو

عوامل زیر روی استهلاک خودرو سواری شما و در نتیجه روی قیمت وسیله نقلیه به هنگام خرید یا فروش اثرگذار هستند:

– سال ساخت و مدل: این دو فاکتور عامل تاثیرگذاری در استهلاک خودرو هستند. مدل‌های بالاتر و محبوب‌تر، ارزش خود را به مرور بیشتر از سایر مدل های خودرو حفظ خواهند کرد.

– وضعیت سلامت خودرو: حتی اگر خودروی شما فرسودگی معمولی داشته باشد، اما ارزش آن از خودرویی که درگیر تصادف شده یا برای کار استفاده می‌شود، بیشتر خواهد بود. حتی خودروهایی که بیشتر در جاده مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به سایر خوردها که فقط برای تفریح ​​یا رفت و آمد به محل کار کاربرد دارند، ارزش کمتری خواهند یافت.

– سن وسیله نقلیه: بدیهی است کههر چه سن وسیله نقلیه شما بیشتر باشد، ارزش آن کمتر خواهد شد. البته این موضوع شامل خودروهای کلاسیک نمی‌شود.

– مسافت طی شده: مشخص است که هر چقدر خودرو شما کیلومتر بیشتری را طی کرده باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.

– ایمنی بالا: هر چقدر خودرو ایمنی بیشتری داشته باشد، استهلاک کمتری خواهد داشت. این خودروها همواره پرطرفدار هستند و ارزش خود را از دست نمی‌دهند.

همچنین تاریخچه خدمات و سرویس به موقع، دوره ضمانت، وضعیت ظاهری ماشین، میزان مصرف سوخت و … نیز می‌توانند روی استهلاک خودرو اثرگذار باشند.

روش های جلوگیری از استهلاک خودرو سواری

زمانی که استهلاک خودروی شما بالا می‌رود، یعنی عمر مفید قطعات و لوازم آن زودتر از موعد استاندارد تمام شده، به این ترتیب هزینه تعمیر و نگهداری ماشین افزایش خواهد یافت. استهلاک خودرو، به ویژه برای کسانی که از طریق وسیله نقلیه خود امرار معاش می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید سعی کنند تا حد امکان استهلاک خودروی خود را کاهش دهند. با به کارگیری نکات زیر می‌توانید از استهلاک زودهنگام خودرو جلوگیری کنید.

خرید دارایی ثابت و شناسایی آن به عنوان هزینه 1402

بیشتر بخوانید :
سامانه جامع تجارت

تعویض روغن

روغن ماشین خود را به موقع تعویض و با استفاده از روغن‌ موتورهای باکیفیت، تعویض کنید. توجه داشته باشید که کارکرد موتور بسته به کیفیت روغن و مسافتی است که با آن طی کرده‌ ایم. بنابراین پس از طی کردن حدود هزار تا ۲ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن‌ موتور خود کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتی زودتر از رسیدن به کیلومترهای مورد نظر برای تعویض روغن‌ موتور اقدام کنید. نگه داشتن یک روغن بیش از ۶ ماه باعث اسیدی شدن کف کارتل می‌شود و می‌تواند به موتور آسیب‌های جدی بزند. با مطالعه دفترچه راهنما خودرو خود از نوع روغن مورد نیاز آن مطلع شوید.

تعویض فیلترها

همانطور که می‌دانید وظیفه فیلتر ماشین جلوگیری از ورود آلودگی به موتور است. فیلترهای هوا گرد و غبار و آلودگی‌ها را تمیز کرده و مانع ورود آلودگی به خودرو و در نتیجه کاهش توان آن و افزایش مصرف سوخت می‌شوند. فیلترهای سوخت و روغن، رسوبات را که تاثیر سایندگی دارند، متوقف می‌کنند. بهتر است در هر بار تعویض روغن، از یک فیلتر روغن جدید استفاده شود. اما برای تعویض فیلتر هوا، محیطی که در آن رانندگی می‌کنید، اهمیت دارد.

تنظیم باد

شاید تنظیم باید از نظر شما یکی از کم‌ اهمیت‌ترین کارها در رسیدگی به خودرو باشد. اما لاستیکی که فشار باد استاندارد نداشته باشد، دچار خوردگی و استهلاک می‌شود و در نهایت، روی سایر قسمت‌های خودرو به ویژه فنربندی و هندلینگ اثر خواهد گذاشت. اگر باد لاستیک های خودرو را تنظیم نکنید، در طولانی مدت تا ۱۵ درصد از عمر آن‌ها کم می‌شود و حتی تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. تنظیم باد تایر مانع استهلاک بیش از اندازه لاستیک خواهد شد.

تعویض لنت ها

رانندگی صحیح را فراموش نکنید؛ بدون دلیل و دائم ترمز نگیرید و سعی کنید در آخرین لحظه از آن استفاده کنید.

در واقع اگر همیشه سرعت‌ مناسب داشته باشد، نیازی به گرفتن ترمز‌های متعدد و پشت

سر هم برای کاهش سرعت نخواهید داشت. با این کار به حفظ لنت خودرو خود کمک

بیشتر بخوانید :
رسیدگی به اظهارنامه موءدیان از سوی سازمان امور مالیاتی

می‌کند و  در کوتاه مدت نیازی به تعویض آنها نخواهد بود. به این ترتیب، میزان استهلاک

در لاستیک، دیسک ترمز و لنت کاهش پیدا می کند. علاوه بر ترمز، مراقب کلاچ گرفتن

خود هم باشید تا دیسک و صفحه کلاچ تمام نکنید. کلاچ را بیشتر از ۵ ثانیه نگه ندارید،

چراکه تداوم این کار باعث استهلاک دیسک و صفحه و سوختن آن می‌شود.

همیشه به موقع اقدامات لازم را برای تعویض لنت انجام شود. این کار تاثیر زیادی در افزایش طول عمر خودرو دارد.

تعویض لاستیک

یکی از مهمترین عواملی که باعث استهلاک خودرو می‌شود، لاستیک‌ها هستند. به راحتی می‌توانید با حفظ و نگهداری درست لاستیک خودرو، از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. قیمت لاستیک بر اساس نوع خودرو و برند آن متغیر است. با توجه به افزایش قابل توجهی نرخ لاستیک‌ها، بهتر است برای افزایش طول عمر آنها، اقدامات لازم را انجام دهید. فشار هوا و شرایط لاستیک‌های خودرو را به‌صورت منظم بررسی کنید تا هم میزان مصرف سوخت و هم امنیت خودروی شما تامین شود. با مراقبت صحیح از لاستیک‌ها استهلاک آن‌ها را کاهش دهید.

یکی  از اقداماتی که برای افزایش طول عمر لاستیک می‌توانید انجام دهید، جابجا کردن آن‌هاست. تایرهای عقب و جلو را با رعایت جهت چرخش، در هر ۱۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. به‌ این‌ ترتیب، در صورت ایراد در بخش زیربندی و جلوبندی خودرو، از خورده شدن و از رده خارج شدن تایر، جلوگیری می‌شود.

بررسی مایع رادیاتور

علاوه بر روغن ماشین، باید سایر مایعات آن را نیز بررسی کنید. به طور معمول، روغن گیربکس،

مایع خنک‌کننده رادیاتور، روغن ترمز و روغن فرمان باید به صورت دوره ای عوض ‌شوند.

توصیه می‌کنیم برای کاهش استهلاک ماشین، مایعات آن را هر دو هفته بررسی کنید.

سرویس های دوره ای خودرو را فراموش نکنید، چراکه در این سرویس مایع رادیاتور،

فیلتر هوا، روغن، لاستیک، باد لاستیک و لنت خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در آخر، حتما دفترچه راهنمای اتومبیل خود را مطالعه کرده تا با نحوه کارکرد و

بیشتر بخوانید :
مهلت اظهارنامه مالیاتی 1402

نیازهای آن بر اساس مدلی که دارد، آشنا شوید.

شستن خودرو

رنگ خودرو نه تنها اثرگذاری زیادی در نمای آن دارد، بلکه یکی از موارد توجه خریداران و فروشندگان اتومبیل است.

آلودگی‌ها به ویژه فضولات پرندگان، باعث آسیب به رنگ خودرو می‌شود. علاوه بر بدنه خودرو

که باید مرتب شست و شو داده و تمیز نگه دارید، هرچند وقت یک بار زیر خودرو را هم شست

و شو دهید. به این ترتیب، مشکلات احتمالی و نشتی‌های اندک مایعات و سیالات به‌خوبی

دیده می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر در مسیرهای گل‌آلود رانندگی کردید، حتما زیر خودرو خود را بشویید،

چراکه قرار گرفتن گل و لای در برخی از قسمت‌های خودرو که دیده نمی‌شود، به‌مرور

باعث پوسیدگی خواهد شد. یکی از مستعدترین بخش‌ها برای پوسیدگی پشت گلگیرها هستند.

پارک درست خودرو

یکی از روش های کاهش استهلاک خودرو پارک کردن آن در پارکینگ است. به این ترتیب،

خودرو خود از عوامل محیطی مانند آفتاب و فضله پرندگان گرفته تا احتمال برخورد با یک اتومبیل

دیگر حفظ می‌کنید. در فصول مختلف که باران یا برف می‌بارد، پارک کردن خودرو در پارکینگ می‌تواند

از آن در مقابل تمام این آسیب‌ها، محافظت کند. سعی کنید همواره به ویژه زمانی که وقتی آب‌

وهوا نامساعد است، خودروی خود را در پارکینگ پارک کنید. علاوه بر این به درست پارک کردن

خودرو هم اهمیت بدهید. پارک نامناسب باعث می‌شود خودروی شما در معرض تصادف، حمل

با چرثقیل یا انواع آسیب‌ها قرار بگیرد.

استهلاک خودرو چند ساله است؟

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، استهلاک خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد

و فقط شامل لوازم و قطعات آن نخواهد شد. بسته به مدل خودرو، وضعیت سلامت و فاکتورهای

دیگر می‌توان استهلاک خودرو را محاسبه کرد. توجه داشته باشید که استهلاک خودرو برای همه

خودروها اتفاق خواهد افتاد، اما با روش هایی که گفته شد، می‌توان آن را به حداقل رساند.

در نهایت شیوه صحیح رانندگی و رسیدگی به موقع به خودرو، دو عامل بسیار تاثیرگذار در

جلوگیری از استهلاک وسیله نقلیه شما محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید :
انواع مالیات در ایران
استهلاک خودرو سواری
استهلاک خودرو سواری

روش های محاسبه استهلاک خودرو سواری کدامند؟

روش‌های معمول محاسبه استهلاک خودرو سواری شامل خط مستقیم، روش مانده نزولی، روش مبتنی

بر فعالیت، روش ساعت کار، روش میزان تولید، روش تسریعی و روش مجموع سنوات می‌باشد.

مطابق بخشنامه ۲۰۰/۹۵/۷۸ مربوط به مقررات و نحوه محاسبه استهلاک دارایی‌های ثابت

مشهود و نامشهود که بر اساس متن ماده ۱۴۹ قانون مالیاتهای مستقیم ایجاد شده است

تنها سه روش زیر برای محاسبه استهلاک مورد قبول است:

  • روش خط مستقیم
  • روش نزولی
  • روش تعداد تولید

روش اول خط مستقیم:

در روش خط مستقیم یک مقدار ثابت هر ساله به عنوان استهلاک  سالانه به صورت زیر محاسبه می‌گردد:

مانده نزولی روش استهلاک دیگریست که برای اهداف مالیاتی مجاز است. روش مانده نزولی به صورت زیر محاسبه می شود:

نرخ استهلاک در این روش از جدول نرخ استهلاک دارایی‌های ثابت ماده ۱فهرست دارائی هاي

استهلاك پذیر موضوع ماده 149 قانون مالیاتهاي مستقیم اصلاحی مصوب۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم قابل استخراج است.

فهرست دارائی هاي استهلاك پذیر موضوع ماده 149 قانون مالیاتهاي مستقیم اصلاحی مصوب

استهلاک چیست؟ (Depreciation)

همانطور که می‌دانید هنگامی که دارایی را خریداری می‌کنیم، هرسال که از عمر دستگاه می‌گذرد، قیمت آن دستگاه کمتر می‌شود؛ به این کاهش ارزش دارایی طی سال، هزینه استهلاک می‌گویند.

تعریفاستهلاکدر حسابداری

به سرشکن کردن تدریجی بهای تمام شده خریداری شده (قیمت نهایی خریداری شده) و دارایی‌های

بلندمدت به طور منظم نسبت به سال‌های عمر مفید آن هزینه استهلاک گویند. طبق اصل مقابله درآمدها

با هزینه‌ها، چون از دارایی‌های ثابت (مثل ماشین‌آلات تولیدی) برای تولید و کسب درآمد استفاده می‌کنیم،

لازم است بهای تمام شده دارایی‌ها را طی سال‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، بر اساس قواعد

حسابداری به هزینه تبدیل کنیم تا عمر دستگاه به پایان رسد.

علل استهلاک چیست؟

عوامل هزینه استهلاک را می‌توان به دو دسته عوامل فیزیکی و کاربردی تقسیم نمود:

الف – عوامل فیزیکی

  • گذشت زمان
  • خرابی دستگاه بر اثر استفاده
  • پوسیدگی و زنگ‌زدگی

 ب – عوامل کاربردی

  • عدم کافی بودن دستگاه در تولید و استفاده بیش از حد آن
  • از مد افتادگی دستگاه به‌خاطر وجود دستگاه‌هایی با امکانات بیشتر

دارایی‌های استهلاک پذیر

استهلاک اعم از (دارایی ثابت مشهود و نامشهود) و استهلاک کاهش منابع طبیعی

(دارایی نقصان‌پذیر) انواع هزینه‌های استهلاک هستند. هر دو گروه دارایی‌های ثابت

مشهود و نامشهود استهلاک پذیرند، البته؛ موارد استثنا هم وجود دارد که به توضیح آن می‌پردازیم. 

دارایی‌های ثابت مشهود به سه دسته دارایی‌های استهلاک پذیر، دارایی‌های استهلاک

ناپذیر و دارایی‌های نقصان‌پذیر تقسیم می‌شوند.استهلاک خودرو سواری

  1. دارایی‌های ثابت استهلاک پذیر: این دارایی‌ها دارای عمر معین و محدودی هستند و طی عمر مفید برآوردی خودشان مستهلک می‌شوند، مانند: ساختمان.
  2. دارایی‌های استهلاک ناپذیر: این دارایی‌ها عمر نامحدودی دارند و در اثر استفاده تحلیل نمی‌روند، مثل: زمین. (مگر در شرایط خاص)
  3. دارایی‌های نقصان‌پذیر: این دارایی‌ها بر اثر استفاده انسان از آن، مانند استخراج، کاهش ارزش پیدا می‌کنند و به موجودی مواد یا کالا تبدیل می‌شوند. از جمله: جنگل‌ها، معادن و ذخایر طبیعی.

دارایی‌های ثابت نامشهود هم استهلاک پذیرند، اما، چون تعیین بهای تمام شده آن‌ها و اندازه‌گیری منابع اقتصادی آتی و تعیین عمر مفیدشان دشوار می‌باشد، باید آن‌ها را با بهترین برآورد از عمر مفیدشان مستهلک کنیم.استهلاک خودرو سواری 

اصولاً برآورد عمر مفید دارایی نامشهود برای بهره‌برداری از آنها، مدتی بیش از بیست سال نخواهد داشت.

رابطه‌ی استهلاک و زمان چیست؟

برای تعیین تخصیص بهای دارایی‌ها در زمان استفاده‌ آن‌ها به هزینه استهلاک، چهار روش وجود دارد که از این 4 روش، سه روش بر مبنای زمان و چهارمی بر پایه‌ی مقدار استفاده‌ی فیزیکی از آن دارایی است.

استهلاک خودرو سواری

چهار روش اصلی برای تعیین استهلاک عبارتند از:

1. استهلاک خط مستقیم:

ساده‌ترین و رایج‌ترین روش استهلاک، استهلاک خط مستقیم است که هزینه استهلاک دارایی‌ها در این روش برای هرسال یکسان می‌باشد.

2. استهلاک کاهش توازن:

در این روش مقدار استهلاک در سال‌های اول زیاد است و به مرور زمان سرعت کاهش ارزش آنها تقلیل می‌یابد. از این روش برای تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوتر استفاده می‌کنند.

3. استهلاک کل ارقام سال‌ها:

مانند روش کاهش توازن به سال‌های اولیه، استفاده از دارایی مقدار هزینه استهلاک بیشتری اختصاص می‌دهد که با گذر زمان مقدار استهلاک کاهش می‌یابد. همچنین با تعیین مقدار استهلاک باید با اضافه کردن تعداد کل سال‌های عمر مفید مورد انتظار و بعد از آن تعیین سال کنونی که در آن بازه است صورت گیرد.

4. استهلاک واحدهای تولیدشده:

 این روش بر اساس زمان نیست، بلکه بر اساس مقدار فعالیتی می‌باشد که دارایی انجام می‌دهد؛ بدین گونه؛ هنگامی که فعالیت دستگاه زیاد باشد، به طبع آن مقدار استهلاک بیشتر و هنگامی که فعالیت دستگاه کمتر باشد، مقدار استهلاک کمتری تعلق می‌گیرد. این روش برای دارایی‌هایی مفید است که به‌شدت تحت تأثیر استفاده یا بازده فیزیکی هستند.

هزینه استهلاک در حسابداری چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه هزینه استهلاک دارایی با در اختیار داشتن بهای تمام شده دارایی (که شامل بهای خرید آن و ارزش افزوده و هزینه‌های حمل و نصب آن است) و عمر مفید و ارزش اسقاط آن به دست می‌آید، بنابراین، محاسبه هزینه استهلاک به یک عامل واقعی (بهای تمام شده تاریخی) و دو عامل برآوردی یا تخمینی (عمر مفید دارایی و ارزش اسقاط آن) بستگی دارد.

استهلاک خودرو سواری

عوامل تعیین هزینه استهلاک

عوامل تعیین هزینه استهلاک در حسابداری عبارتند از:

  • بهای تمام شده تاریخی دارایی (شامل قیمت خرید + هزینه حمل + هزینه نصب+ ارزش افزوده)
  • عمر مفید برآوردی
  • ارزش اسقاط، ارزش دارایی بعد از سپری کردن عمر مفید (ارزش قراضه)

هزینه استهلاک در صورت های مالی

هزینه استهلاک، یک هزینه غیرنقدی درصورت‌های مالی است که نشان‌دهنده این است

که چه مقدار از ارزش دارایی فیزیکی طی یک دوره استفاده شده است. باید بدانیم که

هزینه استهلاک بر صورت گردش وجوه نقد به‌خاطر خاصیت غیرنقدی بودن استهلاک اثرگذار نیست.

تأثیر هزینه استهلاک در ترازنامه به صورت تجمعی (استهلاک انباشته) نشان داده شده

و مقدار آن از دارایی‌های ثابت کسر می‌شود. از سوی دیگر استهلاک با کاهش سود،

باعث کاهش حقوق صاحبان سهام می‌گردد.

هزینه استهلاک در صورت سود و زیان؟

در واقع هزینه استهلاک در صورت سود و زیان برای به دست آوردن سود عملیاتی می‌باشد.

 در صورت سود و زیان، استهلاک بر اساس ماهیت مورد استفاده از دارایی به یکی از سه

عنوان هزینه فروش، هزینه اداری و یا هزینه ساخت کالای فروش رفته ارائه می‌شود و 

به‌عنوان یک هزینه، قبل از مالیات اثر می‌گذارد، همچنین باعث کاهش سود و در نهایت

کاهش مالیات پرداختنی می‌شود، سپر مالیاتی ایجاد می‌کند.استهلاک خودرو سواری 

سود عملیات = هزینه استهلاک – هزینه‌های عملیاتی – سود ناخالص 

هزینه استهلاک در بودجه

همانطور که می‌دانید، یکی از عوامل حیاتی شرکت، بودجه آن شرکت می‌باشد. اگر بتوانیم هزینه‌های شرکت را کنترل نماییم، بالطبع می‌توانیم با تولید بیشتر درآمد بیشتری کسب کنیم. در حسابداری به کمک محاسبه استهلاک می‌توانیم کالاهایی که در اثر گذشت زمان میزان زیادی از ارزش خود را از دست می‌دهند، شناسایی کنیم و از آنها کمتر استفاده کنیم یا آن‌ها را از رده خارج کنیم تا بتوانیم بیش‌تر تمرکز و بودجه خود را صرف تولید و طراحی محصولات نماییم.

فرمول محاسبه استهلاک

محاسبه استهلاک دارایی ثابت با استفاده از روش های مختلف صورت می‌گیرد که به فرمول 3 روش خط مستقیم و نرخ نزولی و نزولی مضاعف می‌پردازیم.

استهلاک خودرو سواری

فرمول محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم

فرمول استهلاک نزولی

 نرخ ثابت × (ماندۀ استهلاک انباشته – بهای تمام شدۀ دارایی) = استهلاک دارایی به روش مانده نزولی

فهرست دارائی هاي استهلاك پذیر موضوع ماده 149 قانون مالیاتهاي مستقیم اصلاحی مصوبنرخ استهلاک

فرمول محاسبه استهلاک به روش نزولی مضاعف؟

 این روش با دوبرابر کردن روش نزولی به دست می‌آید و برای مستهلک کردن دارایی‌های ثابت در سال‌های ابتدایی استفاده می‌شود و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که مالیات‌های درآمد را به سال‌های دیگر موکول کنند.

(بهای تمام شده – استهلاک انباشته) * 2 / عمر مفید

فرمول محاسبه استهلاک در اکسل

با نرم‌افزار اکسل نیز می‌توان با استفاده از توابع موجود در قسمت فرمول‌ها هزینه استهلاک دارایی‌ها را محاسبه نمود. توابع موجود عبارتند از: SLN  (روش خط مستقیم)DB (روش نزولی با نرخ ثابت)DDB   (روش نزولی با نرخ مضاعف) SYD (روش مجموع سنوات) و VDB (روش نزولی با نرخ متغیر).

در این توابع salvage  ارزش اسقاط، cost بهای تمام شده تاریخی، life عمر مفید، period دوره محاسبه استهلاک،month  تعداد ماه‌های مورد احتساب،factor  مضرب استهلاک (که معمولاً 2 در نظر گرفته می‌شود)می‌باشد.

نرخ استهلاک در سال 1401 و 1402

روش های محاسبه استهلاک

در این قسمت با دیگر روش های محاسبه استهلاک آشنا می‌شویم و به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

استهلاک خودرو سواری

روش استهلاک مجموع سنوات

برای محاسبه هزینه استهلاک به روش مجموع سنوات ابتدا باید سال‌های عمر مفید برآوردی را با هم جمع کنیم تا مجموع سنوات به دست آید و در مخرج کسر قرار دهیم. صورت کسر ما سال‌های عمر مفید است که به‌صورت نزولی کاهش پیدا می‌کند. سپس بهای تمام شده را از ارزش اسقاط کم می‌کنیم و در کسر ضرب می‌نماییم. بدین صورت که برای ماشینی با 4 سال عمر مفید:

1+2+3+4 =10 مجموع سنوات

اگر حاصل بها تمام شده – ارزش اسقاط 5,000 باشد آنگاه:

  • استهلاک سال اول: 5,000 * 0.4 = 2,000
  • استهلاک سال دوم: 5,000 * 0.3 = 1,500
  • استهلاک سال سوم: 5,000 * 0.2 = 1,000
  • استهلاک سال چهارم: 5,000 * 0.1 = 500

روش استهلاک خط مستقیم

این روش ساده‌ترین روش محاسبه استهلاک است. در این روش مبلغ استهلاک برای هر دوره ثابت می‌باشد و بطور یکنواخت کاهش می‌یابد تا به ارزش اسقاط خود برسد.برای محاسبه استهلاک از روش خط مستقیم می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.
استهلاک سالانه در روش خط مستقیم = (ارزش اسقاط – بهای تمام شده) / عمر مفید (سال) استهلاک خودرو سواری 

روش استهلاک واحدهای تولید

در این روش باید مبلغ قابل استهلاک را (بهای تمام شده – ارزش اسقاط) بر تعداد واحد تولیدی برآوردی برای دستگاه تقسیم کنیم. حاصل موردنظر را در تولید سال جاری ضرب می‌نماییم تا هزینه استهلاک دوره به دست آید.

استهلاک هر واحد تولید = (ارزش اسقاط – بهای تمام شده) / میزان تولید برآوردی * تعداد تولید در سال

روش‌های محاسبه استهلاک دارایی ثابت

روش های محاسبه استهلاک عبارتند از:

  • محاسبه بر حسب زمان: خط مستقیم.
  • محاسبه بر حسب محصول: روش ساعت کارکرد و میزان تولید.
  • روش‌های مبتنی بر استهلاک بیشتر در سال‌های اول عمر مفید و کاهش تدریجی آن: روش مجموعه سنوات، روش نزولی.

نحوه ثبت استهلاک انباشته در ترازنامه

استهلاک انباشته در سمت چپ ترازنامه در قسمت ذخایر می‌آید و از حساب‌های معین ذخایر می‌باشد. 

این حساب در ترازنامه به‌عنوان کاهنده از مبلغ ناخالص دارایی‌های ثابت گزارش داده می‌شود.

هنگامی که دارایی به فروش برسد یا بدون استفاده شود مقدار استهلاک انباشته آن در ترازنامه حذف خواهد شد.

 حساب استهلاک انباشته گاهاً در سمت راست ترازنامه زیر بهای تمام شده

دارایی می‌آید تا از بهای تمام شده کم گردد و ارزش دفتری دارایی به دست آید.

استهلاک خودرو سواری

استهلاک انباشته چیست؟

به مجموع استهلاک سنوات گذشته دارایی‌های ثابت استهلاک انباشته گویند. اساساً،

استهلاک انباشته، کل هزینه‌ای است که شرکت از زمان استفاده از دارایی به 

هزینه استهلاک اختصاص داده است و ماهیت بستانکار دارد و جزو حساب‌های

دائم می‌باشد که به دوره مالی بعد منتقل می‌گردد.

ثبت استهلاک دارایی‌های ثابت در ترازنامه

تأثیر استهلاک دارایی‌های ثابت در ترازنامه به‌صورت استهلاک انباشته می‌باشد،

به‌گونه‌ای که در پایان دوره مالی استهلاک دارایی‌ها در طول سال محاسبه شده

(با یکی از روش های ذکر شده و متناسب با اهداف شرکت) و با استهلاک سنوات

گذشته جمع می‌گردد و به‌صورت استهلاک انباشته در سمت چپ ترازنامه در

قسمت ذخایر نمایش داده می‌شود.

استهلاک خودرو سواری

ثبت استهلاک دارایی در طول دوره مالی به شرح زیر می‌باشد:

هزینه استهلاک (بد)

 استهلاک انباشته (بس)

استهلاک خودرو سواری
استهلاک خودرو سواری

استهلاک انباشته و مبلغ دفتری

ارزش دفتری، ارزش یا بهای خالص یک دارایی است که در ترازنامه شرکت ثبت می‌شود

که از تفاضل هزینه استهلاک انباشته قیمت خرید یا بهای تاریخی یک دارایی به دست می‌آید.استهلاک خودرو سواری 

ارزش دفتری = بهای تمام شده – استهلاک انباشته

5 پرسش مهم مربوط به هزینه استهلاک

در این بخش 5 مورد از مهم ترین سوالات مربوط به هزینه استهلاک را پاسخ داده ایم.

1- ارزش اسقاط به چه معنی است؟

مبلغی است که در سال آخر استفاده از دارایی یا هنگام فروش یا تعویض دارایی برآورد می‌شود، 

اگر بیش از حد واقعی تخمین زده شود، باعث می‌شود مبلغ استهلاک کمتر اظهار شود و

درآمد خالص بیشتر و مجموع دارایی ثابت در ترازنامه بیشتر اظهار شود و اگر کمتر از حد

واقعی باشد، باعث می‌شود هزینه استهلاک بیشتر، درآمد خالص کمتر و مجموع دارایی

ثابت و سود انباشته در ترازنامه کمتر اظهار گردد.

2- عمر مفید دارایی چیست؟

عمر مفید یک دارایی عبارت است از، مدت‌زمان برآوردی برای استفاده از یک دارایی که بر

اساس امکانات دستگاه از لحاظ خدمات برآورد می‌شود. عمر مفید ممکن است بر اساس

معیار‌های زمان یا تعداد محصول یا مجموع ساعت کارکرد تعیین شود.

3- چه تفاوتی بین استهلاک دارایی‌های مالی و فیزیکی وجود دارد؟

دارایی‌های فیزیکی مانند ساختمان موجودیت عینی دارند درحالی‌که دارایی‌های مالی

اصولاً کاغذ یا سندهایی (اوراق قرضه، سهام) هستند که دارای ارزش می‌باشند.

دارایی فیزیکی به‌خاطر فرسودگی و گذر عمر ارزش خود را از دست می‌دهند ولی

دارایی‌های مالی کاهش ارزششان با تغییرات قیمت ارز و نرخ بهره بازار می‌باشد.

دارایی‌های فیزیکی نیاز به تعمیر دارند درحالی‌که دارایی‌های مالی نیاز به چنین هزینه‌هایی ندارند.

4- ارتباط هزینه استهلاک و استهلاک انباشته چیست؟

استهلاک انباشته، کل مبلغی است که شرکت دارایی‌های خود را مستهلک کرده است،

درحالی‌که هزینه استهلاک میزان استهلاک دارایی‌های شرکت برای یک دوره مالی است. 

حساب هزینه استهلاک دارایی‌های ثابت، هنگام پایان دوره مالی به همراه سایر هزینه‌ها

برای محاسبه سود به حساب سود/ زیان منتقل می‌شود، ولی حساب استهلاک انباشته،

جزو حساب‌های دائم است و به سال بعد انتقال می‌یابد و در ترازنامه در قسمت دارایی‌ها

و به‌عنوان یک حساب کاهنده از همان دارایی ثابت مربوط به خودش گنجانده می‌شود.

5- هزینه استهلاک خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولاً 4 روش برای محاسبه استهلاک خودرو وجود دارد:

  • خطی
  • کاهش باقی‌مانده
  • بر اساس مجموع سال‌های مفید
  • بر اساس مسافت پیموده شده

در اغلب موارد از روش اول یا چهارم استفاده می‌شود.

استهلاک خودرو سواری

جدول استهلاک موضوع ماده 151 قانون مالیات مستقیم

جدول استهلاکات موضوع ماده 151 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380،

جدولی است که در آن دارایی‌های قابل استهلاک و نرخ هزینه استهلاک و عمر مفید

آن‌ها را تدوین نموده تا حسابداران دارایی‌ها را بر اساس نرخ مصوب مستهلک کنند.

استهلاک دارایی ثابت و روش های محاسبه آن

دارایی‌های مشهود هر مجموعه، دارای طول عمر محدود هستند که با گذشت زمان

دچار استهلاک شده و ارزش آن‌ها به مرور زمان کم می‌شود که باید طی دوره ای که

مورد استفاده قرار می‌گیرند مستهلک شوند. استهلاک به معنی تخصیص نظام‌مند

(سیستماتیک) مبلغ استهلاک پذیر یک دارایی طی عمر مفید آن است.

هر ساله قبل از بستن حساب‌ها و انتقال به دوره مالی جدید، باید استهلاک مربوط به دارایی‌ها

را محاسبه و هزینه استهلاک دارایی ثابت شناسایی شده را ثبت نمایید.

بعد از آشنایی با مفهوم استهلاک و هزینه استهلاک، در ادامه این مقاله آموزشی ابتدا

به تعریف حساب استهلاک انباشته دارایی و ارزش دفتری پرداخته‌ایم و سپس روش‌های

محاسبه استهلاک دارایی ثابت به تفصیل توضیح داده می‌شود.

حساب استهلاک انباشته دارایی چیست؟

بعد از تعیین استهلاک سالیانه دارایی، این هزینه در حساب «استهلاک انباشته دارایی»

ذخیره می‌شود. حساب استهلاک انباشته دارایی یک نوع حساب دارایی با ماهیت

بستانکار و کاهنده حساب آن دارایی است. حساب استهلاک انباشته در ترازنامه

برای مشخص شدن خالص دارایی استفاده می‌گردد.

ارزش دفتری چیست؟

تفاوت بهای تمام شده دارایی و استهلاک انباشته آن، ارزش دفتری گفته می‌شود.
روش‌های محاسبه استهلاک دارایی ثابت
محاسبه استهلاک دارایی طبق ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم به سه روش به شرح زیر انجام می‌شود که در ادامه هر روش به تفصیل توضیح داده می‌شود.
۱- روش خط مستقیم
۲- روش مانده نزولی
۳- روش تعداد تولید

۱- محاسبه استهلاک دارایی به روش خط مستقیم

در این روش، مبلغ استهلاک پذیر دارایی طی دوره عمر مفید تعیین شده در جدول استهلاکات

به طور مساوی در هر سال مستهلک می‌گردد. در واقع در این روش با گذشت زمان یک مبلغ

ثابت از ارزش دارایی به صورت سالیانه کسر می‌گردد. برای محاسبه هزینه استهلاک دارایی

به روش خط مستقیم می‌توانید به صورت زیر اقدام نمایید.

عمر مفید / (ارزش اسقاط – بهای تمام شده دارایی) = هزینه استهلاک به روش خط مستقیم

به عنوان مثال فرض کنید بهای تمام شده دارایی ثابت مجموعه‌ای که در ابتدای سال

۱۳۹۶ خریداری شده، مبلغ ۵۵۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال با عمر مفید ۱۰ سال است و ارزش

اسقاط دارایی مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال است. بنابراین چنانچه این مجموعه از روش خط

مستقیم استفاده نماید هزینه استهلاک سالیانه به شرح زیر است:

۵۵۰۰۰۰۰۰ = ۱۰ / (۵۰۰۰۰۰۰ – ۵۵۵۰۰۰۰۰۰) = هزینه استهلاک دارایی

در روش محاسبه هزینه استهلاک دارایی به روش خط مستقیم هزینه استهلاک دارایی

برای هر سال معادل ۵۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال می‌باشد که تا پایان ۱۰ سال به ارزش اسقاط خود یعنی ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال می‌رسد.

استهلاک در حسابداری چیست ؟

هدف اصلی حسابدای استهلاک، کمک به اندازه گیری سود و لزوم به حساب گرفتن کاهش در سودمندی دارایی می باشد.

انواع استهلاک در حسابداری کدامند ؟

بطور کلی دو نوع استهلاک در حسابداری وجود دارد:
استهلاک اعم
استهلاک کاهش منابع طبیعی

علل استهلاک چیست؟

عوامل هزینه استهلاک را می‌توان به دو دسته عوامل فیزیکی و کاربردی

رابطه‌ی استهلاک و زمان چیست؟

برای تعیین تخصیص بهای دارایی‌ها در زمان استفاده‌ آن‌ها به هزینه استهلاک، چهار روش وجود دارد که از این 4 روش، سه روش بر مبنای زمان و چهارمی بر پایه‌ی مقدار استفاده‌ی فیزیکی از آن دارایی است.

بروزرسانی و آپدیت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *