دریافت شناسه اختصاصی کالا 1402

دریافت شناسه اختصاصی کالا 1402

دریافت شناسه اختصاصی کالا

( محتوای مطالب ) حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید زمان تقریبی مطالعه 7 دقیقه .

دریافت شناسه اختصاصی کالا

شناسه کالا و خدمات یکی از اصلی‌ترین ارکان صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان است. از آنجا که بر اساس اولین فراخوان اجباری سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای برخی گروه‌های خاص، از تاریخ اول دی ماه 1401 مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند، در این مقاله در زمینه آموزش مالیات بر آن شدیم شما را با نحوه اخذ/تعیین شناسه کالا و خدمات آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

شناسه کالا و خدمات چیست؟

شناسه کالا و خدمات، کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخل و یا وارداتی) است. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که جهت توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمات تعیین می‌شود.

شناسه کالا و خدمات توسط چه سازمانی تعیین میشود؟

بر اساس قوانین و مقررات و همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) است.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات

از آنجا که درج شناسه کالا و خدمات به منظور رهگیری صورتحساب‌های الکترونیکی صادره از سوی مودیان ضروری است؛ همچنین به دلیل تنوع کالاها و خدمات عرضه شده در کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه‌های مجزایی برای دریافت شناسه کالا و خدمات به صورت اختصاصی و عمومی معرفی نموده است.

دریافت شناسه کالا اختصاصی از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

دریافت شناسه اختصاصی کالا
دریافت شناسه اختصاصی کالا

دریافت شناسه خدمات اختصاصی از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران انجام می‌شود.

دریافت شناسه اختصاصی کالا
دریافت شناسه اختصاصی کالا

نحوه اخذ/استعلام شناسه اختصاصی کالا

برای دریافت شناسه کالا (موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) دو روش برای مودیان در نظر گرفته شده است:

  • مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند
  • مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده نیستند

مراحل دریافت شناسه کالا برای مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند، به شرح مراحل زیر انجام می‌شود:

  • مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت به آدرسntsw.ir
  • ثبت نام در این سامانه و دریافت نام کاربری و رمز عبور
  • تکمیل اطلاعات و دریافت نقش تجاری
  • دریافت شناسه کالا (اعم از کالای تولیدی یا وارداتی)
بیشتر بخوانید :
هزینه های قابل قبول مالیاتی ماده 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم

برای انجام هر یک از گزینه‌های فوق می‌توانید از راهنماهای موجود در سامانه جامع تجارت استفاده نمایید. در تب بعدی می‌توانید فایل‌های راهنمای دریافت نقش تجاری را دریافت کنید.مراحل دریافت شناسه کالا برای مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده نیستند، به شرح مراحل زیر انجام می‌شود:

اما مؤدیانی که خود دارای صلاحیت تولیدکننده یا واردکننده نیستند، موظفند شناسه اقلام کالایی خود را از حلقه‌های قبلی زنجیره تجاری استعلام و دریافت نمایند و نیازی به دریافت شناسه کالا ندارند. برای مشاوره مالیاتی به سایت مراجعه کنید.

نحوه ثبت شناسه کالا در صورتحساب برای کالاهای فاقد شناسه

از آنجا که برخی از اقلام کالایی در سامانه جامع تجارت معرفی و کدگذاری نشده‌اند، مودیان در صورت مواجهه با این اقلام کالایی می‌توانند موقتا از شناسه کالا  عمومی استفاده نمایند؛ این افراد همچنین موظفند از بخش “راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا” نسبت به درخواست سرفصل کالایی متناظر کالای خود، جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا اقدام نمایند.

مراحل ثبت مشکل در خصوص شناسه اختصاصی کالا

ورود به سامانه جامع تجارت

  • انتخاب گزینه “ثبت و پیگیری مشکل”
  • انتخاب گزینه “درخواست جدید”
  • انتخاب گزینه “شناسه کالا” در بخش گروه
  • انتخاب گزینه “شناسه اختصاصی” در بخش شاخه
  • انتخاب گزینه “درخواست صدور/تعیین شناسه اختصاصی” در بخش موضوع

پشتیبانی و پاسخ به سوالات شناسه اختصاصی کالا

سامانه جامع تجارت با هدف همراهی با مؤدیان مالیاتی در استعلام و یا دریافت شناسه کالا به صورت اختصاصی، از طریق راه‌های ارتباطی زیر پاسخ‌گوی سوالات و مشکلات آنان خواهد بود:

  • تماس تلفنی با شماره 124
  • ثبت و پیگیری مشکل از طریق سامانه جامع تجارت
  • مکاتبه (نامه نگاری) با دفاتر تخصصی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت

شناسه عمومی کالا چیست؟

مؤدیان موظفند کلیه اقدامات لازم جهت دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات برای محصولات خود را انجام دهند؛ اما در گام اول و در صورتی که مؤدیان به هر دلیل موفق به دریافت و استفاده از شناسه اختصاصی کالا خود نشدند، می‌توانند از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده نمایند.

سازمان مالیاتی به منظور تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا نموده است؛ بدین ترتیب مؤدیان مالیاتی میتوانند در گام اول، در صورت عدم امکان اخذ/تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر کالای خود را انتخاب و استفاده نمایند. این شناسه موقتا قابل استفاده خواهد بود و پیشنهاد میشود که مؤدیان محترم اقدام به دریافت شناسه اختصاصی نمایید.

دریافت شناسه اختصاصی کالا
دریافت شناسه اختصاصی کالا

روش دریافت یا استعلام شناسه عمومی کالا

شناسه عمومی کالا توسط مؤدیان و فعالین اخذ نمی‌شود، بلکه بر اساس فهرستی که توسط سازمان مالیاتی در اختیار مؤدیان قرار گرفته است، استفاده می‌شود. برای استفاده از آخرین فهرست شناسه عمومی، مودیان می‌توانند به درگاه شناسه کالا و خدمات سازمان مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

روش دریافت یا استعلام شناسه عمومی کالا
روش دریافت یا استعلام شناسه عمومی کالا

روش دریافت یا استعلام شناسه عمومی خدمات

 فرآیند دریافت شناسه خدمات به صورت عمومی کاملا مشابه فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمات و از طریق سامانه  portal.gs1-ir.org  انجام می‌شود. تنها تفاوت در این زمینه شخص متقاضی دریافت شناسه خدمات است.

هنگام دریافت شناسه اختصاصی خدمات، شخص مؤدی به دریافت و یا استعلام شناسه خدمات اقدام می‌کند؛ اما در زمان دریافت شناسه عمومی خدمات، تشکلهای صنفی مربوطه  و یا سازمان های بالادستی به نمایندگی از اعضای خود نسبت به دریافت شناسه خدمات به صورت عمومی اقدام نموده و جهت ثبت صورتحساب الکترونیکی، در اختیار اعضای خود قرار می‌دهند. از جمله این تشکل‌ها می‌توان به  انجمن‌ها و اتحادیه‌ها اشاره نمود.

شناسه کالا

شناسه کالا به مجموعه‌ای از ویژگی‌های ماهیتی کالا اشاره دارد که شامل نام کالا، جنس آن، مدل و نام تجاری آن است. با ثبت بخش‌های توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر یا صاحب کالا، این شناسه به کالای مربوطه اختصاص داده می‌شود. این شناسه یا کد به‌عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور است و موضوعی بسیار مهم در زنجیره تامین محسوب می‌شود.

شناسه کالا می‌تواند شناسه داخلی باشد که به وسیله سامانه شناسه کالا به آن کالای مربوطه اختصاص داده شده است یا شناسه معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد. در هر صورت، استفاده از این شناسه به عنوان کد شناسایی کالا بسیار مهم است و با استعلام آن از طریق سامانه شناسه کالا، اطلاعات مربوط به شناسنامه کالا برای شخص استعلام کننده در دسترس قرار می‌گیرد

بیشتر بخوانید :
امیر حسین حدادی

یکی از اصلی‌ترین ارکان صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات است. بر اساس فراخوان اجباری سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای برخی گروه‌های خاص، از تاریخ اول دی ماه ۱۴۰۱ مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند

با توجه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و لزوم ثبت فاکتورها در سامانه مؤدیان مالیاتی، یکی از الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی، دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن است. بر اساس قوانین، مقررات و همچنین توافقات با وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول کدگذاری کالا و خدمات کشور، مؤدیان مالیاتی موظفند از طریق روش‌هایی که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود، نسبت به اخذ شناسه کالا و خدمت خود اقدام کرده و از آن در صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده نمایند.

شناسه کالا و خدمات چیست؟

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه ی افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است . شناسه کالا و خدمات از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود.

با توجه به قوانین و مقررات، همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می باشد.

به طور خلاصه ،شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است

شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد

شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه  portal.gs1-ir.org  قابل شناسایی می باشد.

در ادامه برای دریافت هریک از شناسه ها به اختصار توضیح می دهیم.

دریافت شناسه کالا و خدمات برای سامانه مودیان

شناسه کالا و خدمات جزو آیتم های مورد نیاز در سامانه مودیان می باشد و تمامی افرادی که مشمول قانون پایانه های فروشگاهی می باشند و ملزم به ارسال صورت حساب های خود به صورت الکترونیکی هستند به آن نیاز دارند . با این حال پروسه ی دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان برای بسیاری از افراد خسته کننده و سردرگم کننده می باشد

برای تسهیل در روند دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان می توانید از افزونه ی اختصاصی حسابدار اَپ استفاده نمایید کافی است نام کالا و یا خدمات خود را وارد نمایید و شناسه عمومی یا اختصاصی خود را دریافت نمایید

توجه به درج شناسه کالا و خدمت در صورتحساب‌هایش الکترونیکی صادره از سوی مودیان، بسیار ضروری است. به دلیل تنوع و گستردگی کالاها و خدمات ارائه شده در کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه‌های مجزایی برای دریافت شناسه کالا و خدمات به صورت اختصاصی و عمومی معرفی کرده است.همچنین شما می توانید جهت مشاهده ی لیست شناسه کالا  و خدمات از طریق سایت های زیر نیز اقدام کنید که برای مودیان کمی سردرگم کننده می باشد

دریافت شناسه کالا (اعم از عمومی و اختصاصی) از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

دریافت شناسه خدمت (اعم از اختصاصی و عمومی) از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران انجام می‌شود.

اخذ شناسه اختصاصی کالا

شناسه کالا به‌عنوان زبان مشترک در سامانه‌های اطلاعاتی می باشد،بسیاری از فعالان اقتصادی پیش از این در فرآیندهای تجاری مختلف، از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید، از این شناسه عمومی و اختصاصی کالا استفاده کرده‌اند. شناسه کالای اختصاصی به افرادی که کالا تولید یا وارد می‌کنند اختصاص داده می‌شود و نیازی نیست  فروشندگان و خریداران این کد را تهیه کنند  زیرا کالا از قبل دارای شناسه اختصاصی است. یکی از دلایل استفاده از شناسه کالا، ردیابی زنجیره تامین کالاها است. با استفاده از شناسه کالای اختصاصی، می‌توان مسیر کالا را از منبع تولید یا واردکننده تا فروشنده نهایی پیگیری کرد و شفافیت بیشتری در خرید و فروش کالا به وجود آورد.

بیشتر بخوانید :
ارسال لیست بیمه پرسنل در سامانه جدید تامین اجتماعی سال 1401

از آنجایی که در گذشته برخی از فعالان اقتصادی، شناسه کالای خود را از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir اخذ کرده‌اند، می‌توانند برای صدور صورتحساب الکترونیکی نیز از همین شناسه کالا استفاده کنند و نیازی به مراجعه مجدد جهت دریافت شناسه اختصاصی یا عمومی ندارند

  • مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند
  • مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده نیستند

مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند

سامانه مودیان مالیاتی 1402

مراحل دریافت شناسه کالا برای مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند، به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس ntsw.ir را باز کنید.
  2. برای ثبت نام در سامانه، اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را تعیین کنید.
  3. پس از ثبت نام، به صفحه پروفایل خود در سامانه وارد شوید و تمام اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.
  4. با توجه به نوع فعالیت خود، نقش تجاری مورد نظر را انتخاب کنید (مانند تولید کننده، وارد کننده و …).
  5. پس از دریافت نقش تجاری، با استفاده از این نقش تجاری، درخواست شناسه کالا را ارسال کنید.
  6. پس از بررسی درخواست، سامانه شناسه کالای مورد نظر را به شما اعلام خواهد کرد.

برای انجام هر یک از مراحل فوق می‌توانید از راهنمای موجود در سامانه جامع تجارت استفاده کنید.

مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده نیستند

در این صورت، مودیان می‌توانند به یکی از شرکت‌های صادرکننده یا واردکننده مجاز در کشور مراجعه کرده و از آن‌ها شناسه کالا یا خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند. همچنین مودیان می‌توانند از طریق مشاوران بازرگانی و تجاری مجرب نیز در اخذ شناسه کالا و خدمت، مشاوره و راهنمایی دریافت کنند.

 برای اقلام کالایی که در سامانه جامع تجارت معرفی و کدگذاری نشده‌اند، مودیان می‌توانند موقتا از شناسه کالا به صورت عمومی استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از شناسه کالایی عمومی، برای اقلام کالایی که در سامانه جامع تجارت معرفی و کدگذاری نشده‌اند، فقط به صورت موقت مجاز است و مودیان باید در اسرع وقت از بخش “راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا”، درخواست سرفصل کالایی متناظر با کالای خود را جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا ارسال کنند.

شناسه عمومی کالا چیست؟
شناسه عمومی کالا چیست؟

شناسه عمومی کالا چیست؟

سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند.

برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند

شناسه اختصاصی کالا چیست؟

از شناسه اختصاصی کالا قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست

دریافت شناسه خدمت به صورت اختصاصی و عمومی

مودیان مالیاتی برای دریافت شناسه اختصاصی خدمت می‌توانند به سامانه portal.gs1-ir.org مراجعه نمایند.

فرآیند دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی، بطور کامل شبیه به فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمت از طریق سامانه portal.gs1-ir.org است. اما تفاوت آن در این است که در اینجا شخص درخواست‌دهنده شناسه خدمت، یک تشکل صنفی است که به نمایندگی از اعضای خود درخواست را ارسال می‌کند.

در فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمت، فرد مودی به دریافت یا استعلام شناسه خدمت می‌پردازد. اما در فرآیند دریافت شناسه عمومی خدمت، تشکل‌های صنفی مرتبط، به نمایندگی از اعضای خود، درخواست شناسه خدمت عمومی را ارسال می‌کنند تا برای ثبت صورتحساب الکترونیکی، به اعضای خود ارائه شود. این تشکل‌ها شامل انجمن‌ها و اتحادیه‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید :
خدمات حسابداری و حسابرسی

شناسه کالا و خدمات

با توجه به اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی از تاریخ 1401/08/01 ، یکی از الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی، دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن است و بر اساس قوانین و مقررات و همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کد گذاری کالا و خدمات کشور، مسئولیت ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی را نیز بر عهده خواهد داشت.

مؤدیان مالیاتی موظفند از طریق روش هایی که در ادامه به تشریح آن پرداخته می شود، نسبت به اخذ / تعیین شناسه کالا و خدمت خود اقدام کرده و از آن در صورتحساب های الکترونیکی استفاده نمایند.

مطلوب است بر اساس الزامات موجود، مؤدیان نسبت به استفاده و دریافت شناسه کالا و خدمت بصورت اختصاصی اقدام نمایند، با این حال به جهت تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی در گام اول، امکان استفاده از شناسه کالا و خدمت بصورت عمومی نیز فراهم شده است و مؤدیانی که به هر دلیلی امکان اخذ و استفاده از شناسه اختصاصی را ندارند، میتوانند از شناسه عمومی در صورتحساب خود استفاده نمایند.

در ادامه مستند به تفکیک، فرآیند اخذ / تعیین شناسه کالا و خدمت بصورت عمومی و اختصاصی و اقدامات مورد نیاز جهت انجام توسط مؤدیان محترم به تفصیل و تصویر آمده است.

راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمت

همانطور که در بالا مطالعه شد، با توجه به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات یکی از مواردی است که مودیان مشمول این قانون می بایست آن را تهیه نمایند و در صورتحساب الکترونیک خود درج نمایند. به همین منظور راهنما و فرآیند دریافت شناسه کالا و خدمات را برای شما شرح داده ایم.

راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات را با توجه به ترتیب و موارد زیر برای شما شرح داده ایم:

  • شناسه اختصاصی کالا
  1. نحوه استعلام و دریافت شناسه کالا به صورت اختصاصی
  2. پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات شناسه اختصاصی کالا
  • شناسه عمومی کالا
  1. نحوه استعلام و دریافت شناسه کالا به صورت عمومی
  2. پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات شناسه عمومی کالا
  • شناسه خدمات
  1. نحوه استعلام و دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی و اختصاصی
  2. پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات شناسه عمومی خدمت

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، شناسه‌ ای نامیده می شود که به مجموعه‌ ای از ویژگی های ماهیتی کالا مانند نوع کال، جنس کالا، مدل آن و همچنین نام تجاری که در شرح تجاری کالا می آید، تخصیص داده می شود و با ثبت بخش های توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر یا صاحب کالا، صادر می گردد.

مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال 1392 مصوب شده است، این شناسه یا کد به‌عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور است و موضوعی بسیار مهم در زنجیره تامین است.

شناسه کالا امکان دارد شناسه داخلی باشد که به وسیله سامانه شناسه کالا به آن کالای مربوطه تخصیص داده شده است و یا شناسه معتبر بین‌المللی مثل شناسه GTIN باشد. در هر صورت کاربرد این شناسه به‌عنوان کد شناسنامه کالا محسوب می شود و با استعلام آن به کمک سامانه شناسه کالا، اطلاعات و به عبارتی شناسنامه کالا در اختیار شخص استعلام کننده قرار می گیرد.

شناسه اختصاصی کالا

شناسه کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه های اطلاعاتی معرفی شده است و بسیار از فعالان اقتصادی، پیش از این در سایر فرآیندهای تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید نسبت به اخذ و استفاده از آن شناسه عمومی و اختصاصی کالا نموده اند.

آن دسته از مؤدیان که تا پیش از این از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir شناسه کالای خود را اخذ نموده اند می توانند از همین شناسه کالا جهت صدور صورتحساب الکترونیکی نیز استفاده نمایند و نیازی به مراجعه مجدد جهت دریافت شناسه اختصاصی کالا یا عمومی ندارند.

برای آموزش و راهنمای تصویری دریافت شناسه کالا اختصاصی فایل های pdf زیر را دانلود نمایید:

نکته : توجه داشته باشید که شناسه اختصاصی کالا را باید اشخاص دارای صلاحیت تولید(تولید کنندگان) و وارد کنندگان دریافت نمایند. پس اگر جزو این دو گروه نمی باشید، نیازی نیست برای دریافت شناسه کالا اختصاصی اقدام کنید.

شناسه خدمت عمومی

شناسه خدمت عمومی را می توان از آدرس  wwww.stuffid.tax.gov.ir به دست آورد. اما متاسفانه لیست شناسه خدمت عمومی موجود در این سایت بسیار محدود می باشد و اکثر مودیانی که به ارائه خدمات می پردازند به ناچار به سمت اخذ شناسه خدمت اختصاصی میل پیدا می کنند و به عبارتی ناچار به استفاده از شناسه خدمت اختصاصی هستند.

بیشتر بخوانید :
مشاور مالی،حسابداری و حسابرسی

این موضوع یا چالش برای شناسه کالا کمتر دیده می شود و معمولا کسانی که کالا می فروشند توانسته اند در ابتدا از شناسه کالای عمومی بهره مند شوند.

شناسه خدمت اختصاصی

بررسی ها نشان داده است که اکثر کسانی که خدمت ارئه می دهند شناسه خدمت اختصاصی تهیه کرده اند و دلیل آن پیدا نکردن شناسه خدمت عمومی مربوط به کسب و کارشان است. اگر شما هم به دنبال شناسه خدمت هستید سعی کنید شناسه خدمت اختصاصی خودتان را تهیه کنید و از گشتن در میان شناسه های عمومی منقضی شده و غیر مربوط خودداری کنید چون به نتیجه مطلوبی نمی رسید.

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی و عمومی خدمت

فرآیند اخذ شناسه اختصاصی و عمومی خدمت مشابه یکدیگر است و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، تنها تفاوت این دو نوع شناسه در این است که جهت اخذ شناسه خدمت بصورت اختصاصی، مؤدی ارائه دهنده خدمت اقدام می کند و در شناسه خدمت بصورت عمومی، اخذ کننده شناسه خدمت تشکل های مربوطه، عهده دار این مسئولیت خواهند بود.

جهت دریافت شناسه خدمت، مودیان محترم می بایست به درگاه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس www.portal.gs1-ir.org مراجعه نمایند.

راهنمای دریافت شناسه خدمت در صفحه اصلی سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir در بخش مستندات عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

روش سریع دریافت شناسه خدمت اختصاصی

همانطور که مطرح شد یکی از راه های دریافت شناسه خدمت اختصاصی مراجعه به سایت www.portal.gs1-ir.org است که دستوارعمل مربوط به خود را دارد و برای راهنمای جهت دریافت شناسه خدمت اختصاصی می توانید به پشتیبانی آن سایت هم تماس حاصل کنید. این سایت برای مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران است.

یک راه نسبتا سریعتر برای دریافت شناسه خدمت اختصاصی مراجعه و تماس با نمایندگان استان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات که از سوی این مرکز اعلام شده است که نام آنها در سایت فوق موجود است.لازم به ذکر است که این نمایندگی ها در زمان ثبت نام در سایت فوق توسط متقاضی تعیین می گردد. به عبارتی هر ثبت نام کننده یک نماینده برای امور خود مشخص می کند.

 درج شناسه کالا/خدمت صحیح توسط مودیان در صورتحساب الکترونیکی

در راستای اجرای تکالیف قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، ضرورت دارد مودیان مالیاتی جهت صدور صورتحساب الکترونیکی شناسه کالا یا خدمت که عددی ۱۳ رقمی است را به تفکیک هر ردیف صورتحساب مربوط به هر کالا یا خدمت درج نمایند. لذا موارد زیر مورد تاکید قرار می گیرد:

1- شناسه مذکور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می شود. راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی Intamedia.ir ، بخش پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مودیان بارگذاری شده است.

2- کلیه مودیان می‌­توانند جهت اطلاع از فهرست شناسه کالا و خدمات دارای نرخ مالیاتی، به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به دریافت فهرست مذکور حسب نیازمندی‌های خود اقدام نمایند. وضعیت شمولیت ارزش افزوده و نرخ مرتبط در نشانی فوق توسط دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی تعیین و برای هر کالا و خدمت به تفکیک درج شده است. بر اساس ساختار شناسه کالا و خدمات هر گروه کالایی یا خدمات، دارای یک شناسه عمومی و ذیل آن شناسه های اختصاصی است و تا زمان عدم درج شناسه اختصاصی کالا و خدمت در درگاه مذکور (stuffid.tax.gov.ir) مودیان می‌توانند از شناسه عمومی کالا/خدمت درج شده در درگاه فوق استفاده نمایند.

پیدا کردن شناسه کالا برای سامانه مودیان

چطور باید نسبت به پیدا کردن شناسه کالا برای سامانه مودیان اقدام کنیم؟

یکی از چالش هایی که معمولا برای حسابداران به وجود می آید و یک سوال پر تکرار هم محسوب می شود این است که چه روشی جهت پیدا کردن شناسه

کالا برای سامانه مودیان  وجود دارد؟

این روزها زمان اندکی برای به اجرا در آمدن قانون پایانه های فروشگاهی باقی مانده است.

بد نیست که در مورد موضوع مهم پیدا کردن شناسه کالا برای سامانه مودیان صحبتی کوتاه با شما عزیزان داشته باشیم.

همانطور که از نامش پیداست سامانه مودیان یک سامانه آنلاین است .

بیشتر بخوانید :
قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان 1402-1403

این سامانه توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای ثبت و مدیریت اطلاعات مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی در ایران ایجاد شده است.

این سامانه به عنوان یک پایگاه داده مرجع برای اطلاعات مالیاتی افراد و شرکت‌ها در نظام مالیاتی کشور عمل می‌کند.

روش پیدا کردن شناسه کالا در سامانه مودیان
روش پیدا کردن شناسه کالا در سامانه مودیان

استفاده از سامانه مودیان برای افراد حقوقی و حقیقی ضروری است.

زیرا ثبت اطلاعات مالیاتی در این سامانه برای پرداخت مالیات و همچنین برای بهره‌برداری از خدمات دولتی، مانند درخواست تسهیلات بانکی، ضروری است.

همچنین، با استفاده از این سامانه، شرکت‌ها و افراد حقوقی می‌توانند از اطلاعات مالیاتی خود برای بررسی وضعیت مالی خود و برنامه‌ریزی مالیاتی استفاده

کنند.

هدف اصلی از راه اندازی سامانه مودیان در نظام مالیاتی ایران، افزایش شفافیت و دقت در ثبت و مدیریت اطلاعات مالیاتی افراد و شرکت‌ها است.

با استفاده از این سامانه، سازمان امور مالیاتی کشور قادر است به صورت دقیق‌تر و سریع‌تر اطلاعات مالیاتی را دریافت و پردازش کند و در نتیجه، برای افراد و

شرکت‌ها برنامه‌ریزی مالیاتی راحت‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

همچنین، با تسهیل در پرداخت مالیات و ثبت دقیق اطلاعات مالی، سامانه مودیان به عنوان یک ابزار موثر در مبارزه با فساد مالی نیز عمل می‌کند.

بدهی است که  پاسخ به این سوالات میتواند راه ‌گشای بسیاری از مشکلات و چالش ها باشد.

یکی از عمده چالش هایی که در سال های کذشته تا کنون، دولت مخصوصاً، سازمان مالیاتی کشور، با آن دست و پنجه نرم می کند، موضوع مهم فرار مالیاتی

برخی از مودیان می باشد.

فرار مالیاتی موجب کاهش چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت و تحمیل فشار مضاعف بر سایر مودیان مالیاتی گردیده است .

به جهت مقابله کردن با این مشکل، دولت، اقدامات مهمی را اتخاذ نموده است.

یکی از مهم ترین اقدامات دولت در این راستا، تاسیس و راه اندازی نمودن سامانه مودیان مالیاتی می باشد.

توجه داشته باشید که در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است.

روش پیدا کردن شناسه کالا در سامانه مودیان

جهت دریافت لیست کامل شناسه کالا و خدمات کافیست تنها از طریق آدرس سایت مالیات به آدرس https://stuffid.tax.gov.ir ورود نمایید.

سپس فایل کلی شناسه کالا یا خدمات را به صورت فایل اکسل دریافت کنید.

حالا ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که اگر شناسه کالا یا خدماتی که ارائه میکنید در این لیست وجود نداشت چه باید کرد؟

پاسخ بسیار ساده است:

تنها کافیست که از طریق پرتال جامع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس اینترنتی https://portal.gs1-ir.org/account/login ورود نمایید.

سپس نسبت به ثبت نام در آن اقدام کنید.

بعد از تایید آن توسط کارشناسان نسبت به دریافت کد کالا یا خدمات به سادگی اقدام کنید.

روش پیدا کردن شناسه کالا در سامانه مودیان
روش پیدا کردن شناسه کالا در سامانه مودیان

شایان ذکر است که جهت دریافت کد کالا یا خدمات از ایران کد باید هزینه نیز پرداخت نمایید.

شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان چیست؟آموزش دریافت شناسه کالا و خدمت

شناسه کالا و خدمات از موارد مورد نیاز در سامانه مودیان است که تمام کسانی که ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند به آن نیاز دارند. با این حال نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات برای بسیاری از مودیان همچنان باعث سردرگمی است. در این مقاله از فینتو با هم به توضیح کامل شناسه کالا و خدمت و نحوه دریافت آن پرداخته ایم پس در صورتی که هرگونه سوال یا ابهامی درباره نحوه اخذ شناسه کالا و خدمات دارید مثل همیشه تا انتهای مقاله همرا فینتو باشید.

شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان چیست؟

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. دریافت این شناسه 13 رقمی از تاریخ 1401/08/01 برای تمام مودیان مالیاتی که ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان هستند الزامی است. شناسه کالا و خدمات از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده است که در ادامه به تفکیک به آنها میپردازیم.

شناسه عمومی کالا در سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی به منظور آسان تر شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی برای مودیان، این امکان را فراهم کرده است که در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی کالا دریافت نکرده اند، بتوانند از طریق لیست شناسه های عمومی که از پیش توسط سازمان مالیات آماده شده، شناسه مرتبط با فعالیت خود را انتخاب کنند. لیست شناسه های عمومی در بخش ارسال فایل و شناسه کالا سازمان مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov قابل مشاهده و انتخاب است.

شناسه اختصاصی کالا در سامانه مودیان چیست؟

شناسه اختصاصی کالا پیش از این نیز مطابق با قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا در سامانه های اطلاعاتی به عنوان یک زبان مشترک اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگرفت و ممکن است بسیاری از فعالین اقتصادی از پیش نسبت به دریافت آن اقدام کرده باشند. اما در حال حاضر دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تمام مودیان مالیاتی ضروری است. نکته مهمی که خوب است بدانید این است که فعالین اختصاصی که قبلا این شناسه را دریافت کرده اند میتوانند از همان شناسه اختصاصی استفاده کنند و نیازی به دریافت مجدد شناسه ندارند.

بیشتر بخوانید :
مشاور مالیاتی

چه کسانی باید شناسه اختصاصی کالا سامانه مودیان را دریافت کنند؟

فعالین اقتصادی که از نظر سازمان مالیاتی واجد شرایط به عنوان تولید کننده یا وارد کننده هستند یا به هر نوعی فروشنده ی کالا یا خدمت محسوب میشوند لازم است که از طریق سامانه www.ntsw.ir اقدام به پر کردن اطلاعات لازم و دریافت شناسه اختصاصی کنند که در ادامه به صورت کامل و مجزا به نحوه دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تولید کنندگان و هم برای وارد کنندگان خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در صورتی که فعالین اختصاصی واجد صلاحیت به عنوان تولید کننده یا وارد کننده نباشند باید به نفر قبلی زنجیره اقتصادی که از او کالا یا خدمات را دریافت کرده اند مراجعه کنند و شناسه اختصاصی کالا را دریافت کنند.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات چگونه است؟

مودیان مالیاتی که دارای نقش تولید کننده یا وارد کننده هستند لازم است که به سامانه www.ntsw.ir مراجعه و ثبت نام کنند و ابتدا نقش تجاری و سپس شناسه کالا اختصاصی اقدام کنند. در صورتی که به آموزش بیشتری در رابطه با دریافت نقش تجاری احتیاج دارید، توصیه میکنم که آموزش های زیر را مطالعه کنید:

دریافت آموزش نحوه اخذ شناسه کالای تولیدی: دریافت فایل

دریافت آموزش نحوه اخذ نقش تجاری کالای کالای وارداتی: دریافت فایل

نحوه ثبت شناسه کالا برای کالاهایی که شناسه اختصاصی ندارند چگونه است؟

توجه کنید که در صورتی که برای کالای مورد نظر شما امکان دریافت شناسه کالای اختصاصی وجود ندارد میتوانید به صورت موقت از شناسه کالای عمومی استفاده کنید و نسبت ارسال درخواست سرفصل در سامانه کالا اقدام کنید. در صورتی که از نحوه ارسال درخواست سرفصل جدید اطلاع ندارید پیشنهاد میکنیم که آموزش زیر را مطالعه کنید: نحوه ارسال درخواست سرفصل جدید در سامانه شناسه کالا

نحوه اخذ یا استعلام شناسه خدمت عمومی و اختصاصی چگونه است؟

مطابق با اطلاعیه شماره 12 سازمان مالیات، با توجه به لایحه تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه­های فروشگاهی و سامانه مودیان که در جلسه مورخ 1402/04/26 به تصویب مجلس رسیده است مودیان مالیاتی در صورتی که تمایل داشته باشند از شناسه های GTIN استفاده کنند، امکان استعلام و دریافت فایل شناسه عمومی و شناسه اختصاصی از طریق سامانه استعلام شناسه عمومی و اختصاصی فراهم شده است. تمامی مودیان برای استعلام شناسه خدمت میتوانند از طریق درگاه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی https://portal.gs1-ir.org/home/services اقدام کنند.

آیا خرده فروشی ها نیز ملزم به دریافت شناسه کالا و خدمت هستند؟

بله. تمامی فروشندگان ملزم به دریافت شناسه کالا و خدمت هستند.

آیا میتوان برای صدور صورتحساب الکترونیکی فقط از شناسه عمومی استفاده کرد؟

بله. در حال حاضر به دلیل آسان تر شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودسان، در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی نداشته باشند میتوانند تنها با شناسه عمومی کالا اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی خود بکنند.

آیا میتوان یک شناسه کالا را در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وارد کرد؟

مهم است بدانید که شناسه عمومی کالا را میتوانید در چند سطر از صورتحساب وارد کتید. اما فقط یک شناسه اختصاصی کالا در هر ردیف از صورتحساب الکترونیکی استفاده کنید.

آیا افرادی که قبلا شناسه کالا و خدمت را دریافت کرده اند میتوانند در سامانه مودیان از آن استفاده کنند؟

بله همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم اگر فعالین اقتصادی قبلا نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمت اقدام کرده اند نیازی نیست که مجددا شناسه کالا و خدمت دریافت کنند و میتوانند از همان شناسه ای که پیش تر استفاده کرده اند استفاده کنند.

بروزرسانی و آپدیت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *