جریمه عدم ثبت نام در سامانه چگونه است؟

5/5 - (6 امتیاز)

سامانه مودیان چیست و جریمه عدم ثبت نام در سامانه چگونه است؟

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، عنوان سامانه‌ای است که برای اولین مرتبه، در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفت. هرچند، این قانون، در سال 1398 به تصویب قانون گذار رسید، اما تا سال 1401 عملا، سامانه مستقلی، تحت عنوان سامانه مودیان مالیاتی، تاسیس نشده و طبق اظهارات وزیر اقتصاد، قرار است که در آخر تیر ماه سال جاری، سامانه مزبور، راه اندازی و به عموم معرفی گردد. بند پ ماده 1 قانون مذکور، در تعریف سامانه مودیان مالیاتی، مقرر داشته:

« سامانه‌ای است، تحت مدیریت سازمان که در آن، به هر مودی، کارپوشه ویژه‌ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان، منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می‌شود. مودیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار، اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان می‌باشد.»

همچنین، مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان مالیاتی مشمول، پس از ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن، در ارتباط با سامانه، دارای دو وظیفه اصلی می باشند:

صدور صورت حساب الکترونیکی: بر این اساس، مودیان مالیاتی مشمول، به جای ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه مربوط به آن، صورت حساب های خود را به شکل الکترونیکی، از طریق سامانه مودیان مالیاتی ارسال نموده و بنابراین، دیگر نیاز به ارسال صورت معاملات فصلی از طریق سامانه معاملات فصلی نخواهد بود.

خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که به طور مستقیم، با مصرف کننده نهایی در ارتباط بوده، علاوه بر ارسال صورت حساب الکترونیکی، موظف بوده تا پایانه‌های فروشگاهی خود، اعم از دستگاه کارتخوان بانکی (pos) و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در سامانه مودیان مالیاتی، ثبت و به این سامانه متصل نمایند.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که سامانه مودیان مالیاتی چیست، می توان گفت، سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، سامانه‌ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام بررسی و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.

عدم ثبت نام در سامانه، مشمول پرداخت ۲۳ درصد از فروش به عنوان جریمه می‌شود

کسانی که در تاریخ مشخص شده ثبت نام نکنند و صورتحساب الکترونیک صادر نکنند، مشمول جرایم ماده ۲۲ می‌شوند. به عبارت دیگر، به میزان حداقل ۲۳ درصد فروش خود مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.

بیشتر بخوانید :
انواع مالیات در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *